Με γλώσσα προσιτή και με εύθυμη
διάθεση, με στυλ εκσυγχρονισμένο αλλά και με κοινωνική και πολιτική προσέγγιση
της επικαιρότητας, τα social media των Starbucks αποτελούν πόλο έλξης για χιλιάδες
χρήστες του διαδικτύου καθημερινά.
Αν και η εταιρεία στη σελίδα της στο Facebook δεν ανανεώνει τις δημοσιεύσεις της καθημερινά, μάλλον κάθε 3-5
μέρες με έναν μέσο όρο "ανεβάσματος" ένα ποστ κάθε τρεις μέρες, η
επισκεψιμότητα παραμένει πολύ μεγάλη. Το δε περιεχόμενο
των αναρτήσεων αφορά είτε τα ίδια τα προϊόντα έτσι όπως τα φωτογραφίζει η
εταιρεία ή έτσι όπως τα αναρτούν οι πελάτες της με τη δική τους καλλιτεχνική
ματιά στους λογαριασμούς τους στο Instagram,
είτε τις κοινωνικές δραστηριότητες της αλυσίδας με μηνύματα που στοχεύουν στο θυμικό των αναγνωστών.
![]() |
Για τη γιορτή του πατέρα |
Κι ενώ στον ανοιχτό για όλους τους επισκέπτες "τοίχο" στο Facebook δεν απαντάνε, ούτε στα θετικά ούτε στα αρνητικά σχόλια (όπως για παράδειγμα σε ένα κακό σέρβις ή στο γιατί δεν γράφουν ποια από τα προϊόντα τους είναι GMO), δεν ισχύει το ίδιο για την αρνητική κριτική στις δικές τους δημοσιεύσεις όπως φαίνεται και στην πρώτη εικόνα. Και οι απαντήσεις είναι πάντα στο ίδιο ύφος: με ευγένεια, και με απολογητική διάθεση εάν κι εφόσον υπάρχει λάθος, αλλά και με την αυτοπεποίθηση μιας δυναμικής εταιρείας όταν χρειάζεται να υπερασπιστεί τις θέσεις της.
Το κοινωνικό προφίλ των Starbucks διακρίνεται πάντως εξίσου αν όχι περισσότερο και στο Twitter. Εκεί βλέπει κανείς ακόμα πιο καθαρά για παράδειγμα τη αλληλεπίδραση που δημιουργεί το νέο hashtag του #payitforward στο πλαίσιο της καμπάνιας "We Come Together", σύμφωνα με την οποία καλούνταν όσοι πολίτες ήθελαν από τις 9 έως και τις 11 Οκτώβρη, να κεράσουν το ρόφημα του διπλανού τους, και το κατάστημα θα τους το ανταπέδιδε με τον δικό τους αγαπημένο καφέ, θέλοντας έτσι να υπενθυμίσουν στον κόσμο τη σημασία των μικρών αλλά καλών πράξεων.
Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου εγχειρήματος, η αμερικάνικη εταιρεία ευελπιστεί ότι θα ενθαρρύνει και τους πολιτικούς στην Ουάσιγκτον να έρθουν πιο κοντά προκειμένου να βρεθεί μια λύση μπροστά στο αδιέξοδο που έχει οδηγηθεί η χώρα με το κλείσιμο των κρατικών υπηρεσιών. Με αυτόν τον στόχο τα Starbucks καλούν τον κόσμο τους να υπογράψει την αίτηση με την οποία επιθυμούν το άνοιγμά του κράτους αλλά και τον εξορθολογισμό του δημόσιου χρέους. Όπως επιβεβαιώνει άλλωστε και με σχετική επιστολή αλλά και βίντεο ο Δ/νων Σύμβουλός της αλυσίδας Χάουαρντ Σουλτζ, που δεν είναι η πρώτη φορά που αναλαμβάνει μια τέτοια πρωτοβουλία, τα αιτήματα των πελατών θα φτάσουν στον Λευκό Οίκο.
Αυτή η δημόσια εικόνα της εταιρείας πάντως, έχει δώσει ένα ιδιαίτερο βάρος στο ύφος των δημοσιεύσεών της στον κυβερνοχώρο. Ενώ η διάθεση εμπνέει τον χρήστη να κάνει χρήση των προϊόντων και να βρεθεί σε ένα κατάστημα, μια δεύτερη ανάγνωση της αίσθησης που αφήνουν τα κοινωνικά δίκτυα της εταιρείας είναι μια χροιά χαράς σε ένα όμως σοβαρό ή έστω μετρημένο πλαίσιο με πιο χαρακτηριστικό τον αποκλεισμό των emoticons. Και αν στο Facebook και στο Twitter οι δημοσιεύσεις είναι λίγο πιο επικεντρωμένες στο κοινωνικό προφίλ της αλυσίδας, στο Instagram η διαδικτυακή ζωή κυλάει αισθητά πιο ανέμελα αφού είναι τέτοια η φύση του συγκεκριμένου μέσου που δίνει πολύ χώρο και χρόνο στην αγοραστική προσέλκυση των ίδιων των προϊόντων μέσα από μια πιο καλλιτεχνική και ελεύθερη εμφάνισή τους.
Το σίγουρο είναι πάντως ότι όπως εξηγούσαν και οι New York Times το 2009, τα Starbucks αποφεύγουν τη παραδοσιακή διαφήμιση μέσα από τη τηλεόραση, το ράδιο ή τις εφημερίδες, και όταν το κάνουν κατά κανόνα με ολοσέλιδες καταχωρήσεις και ευφυή βίντεο, είναι μάλλον για να προσελκύσουν online κοινό, ακολουθώντας τους κανόνες του "σερφαρίσματος", θυμίζοντας έτσι κατά κάποιον τρόπο και τον υποπλοίαρχο του Μόμπι Ντικ, από όπου και πήραν το όνομά τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου